عملکرد ایران در استفاده از ظرفیت تجاري کشورهاي همسایه - کیاتجارت

واردات کالا و صادرات کالا به کشورهای همسایه

موقعیت اقتصادي، سیاسی و جغرافیایی برخی کشورهاي همسایه ایران، فرصت ها و ظرفیت هاي بالقوه
اي را براي کشور فراهم نموده است که با بهره گیري مناسب از آنها می توان بر سرعت رشد و توسعه اقتصادي ایران افزود.

صادرات کالا
آموزش صادرات

بهره برداري از چنین ظرفیت هایی می تواند از طریق گسترش مناسبات تجاري با کشورهاي همسایه، احداث شعبی از کارخانجات در آن کشورها، ساختمان سازي، تامین بخش عمده اي از نیازهاي وارداتی آنها و سایر موارد صورت گیرد. کشورهاي افغنستان و عراق به سبب وضعیت اقتصادي رو به رشد خود می توانند فرصت هاي مناسبی جهت سرمایه گذاري مستقیم خارجی و مقصد صادراتی ایران باشند.

ارزیابی عملکرد فعلی ایران در خصوص استفاده از چنین ظرفیت هایی می تواند در راستاي تدوین سیاست هاي تجارت خارجی و برنامه هاي آتی سرمایه گذاري کشور موثر واقع شود.

100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشورهای افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و ارمنستان همسایگانی که دارای مرز زمینی و عمان، قطر، کویت، امارات، بحرین، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان کشورهای که دارای مرز دریایی با ایران هستند، در فهرست 100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند .

براساس این گزارش؛ در 6 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی بیش از 25 درصد و از نظر وزنی بیش از 14 درصد صادرات ایران به همسایگان مرز آبی رشد داشته است .

محصولات کشاورزی، دامی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه است .

به طور کلی نیز، صادرات غیرنفتی ایران در 6 ماه گذشته، به 56 میلیون و 644 هزار تُن به ارزش بیش از 23 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش دلاری افزایش 13 درصدی داشته است .

براساس این آمارها، بیشترین سهم ایران در بازار کالاهای خارجی کشورهای همسایه، مربوط به افغانستان است. حدود ۱۷ درصد کالاهای وارداتی افغانستان در سال ۲۰۱۸ از ایران تأمین شده است. ارزش کل واردات افغانستان از ایران حدود ۱.۲۶ میلیاد دلار بوده و این موضوع، ایران را به شریک اصلی افغانستان در واردات تبدیل کرده‌است .

صادرات کالا
آموزش صادرات

شاید این مطالب درباره صادرات کالا هم برای شما مفید باشد!

صادرات کالا به عراق کالاهای ایرانی پس از بازار افغانستان، عراق را هدف قرار داده‌اند.

ارزش کل واردات عراق در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۴ میلیارد دلار بوده است و صادرات حدود ۹ میلیارد دلاری کشورمان به عراق به معنای در دست داشتن یک ششم بازار کالاهای خارجی این کشور است .

با وجود سهم به نسبت بالای ایران در بازار کالاهای خارجی این سه کشور، به‌نظر می‌رسد عراق از ظرفیت بالاتری برای گسترش همکاری‌های تجاری برخوردار است. در واقع بازار واردات دو همسایه شرقی یعنی افغانستان و ترکمنستان، بازار کوچکی است به‌طوری که مجموع ارزش کل واردات این دو کشور در سال ۲۰۱۸ کمی بیش‌تر از ۱۰ میلیارد دلار بوده، اما در همین سال ارزش کل واردات عراق در مجموع حدود ۵۴ میلیارد دلار بوده است .

کارشناسان تجارت بین‌الملل، چند اصل را برای موفقیت در این زمینه مورد توجه قرار می‌دهند.

یکی از این مسائل مهم، تحقیقات بازار و بازاریابی در کشورهای هدف است و در این میان کشورهای همسایه نیز می‌توانند بخشی از آن باشند. مساله دیگر، صادرات کالاهای ساخته شده و با ارزش افزوده بالاست. در واقع محصولات خام کشاورزی، معدنی و نفتی بخش قابل توجهی از سبد صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند که صادرات آنها نسبت به کالاهای ساخته‌شده، ارزآوری کمتری برای کشور دارند .